پورچیستا جون نفس باباومامانپورچیستا جون نفس باباومامان، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 11 روز سن داره

پورچیستا نفس مامان وبابا

راههای جلوگیری از سرماخوردگی کودکان

1391/9/1 9:46
نویسنده : مامی و بابا
186 بازدید
اشتراک گذاری

خانه را خيلي گرم نكنيد:
ايده‌آل‌ترين درجه هوا براي خانه در فصل زمستان 19 درجه سانتي‌گراد است. هر چه خانه را گرم‌تر كنيد ميزان ذرات معلق در هوا شامل گردوغبار، ويروس‌ها و... بيشتر مي‌شود.
برخي از مادرها عادت دارند خانه را در زمستان حسابي گرم مي‌كنند و در عين حال فرزندشان را هم خوب مي‌پوشانند. به اين ترتيب وقتي كودك از خانه خارج مي‌شود، خيلي سريع سرما مي‌خورد.

بهتر است درجه حرارت خانه را روي 19 ثابت نگه داريد و در ضمن هر روز به مدت 20 دقيقه يكي از پنجره‌ها را باز كنيد تا هواي خانه عوض شود. بهتر است بدانيم گردش در هواي پاكيزه حتي در زمستان براي سلامت خوب است و استفاده از آفتاب به ساخت ويتامين D در بدن كمك مي‌كند. اگر هوا سرد است لباس گرم تن فرزندتان كنيد و هر ازچندگاهي به گردش بيرون از خانه برويد.

2- بچه‌ها را خسته نكنيد:
سعي نكنيد تمام ساعات روز كودكتان را پر كنيد. گاهي پنجشنبه‌ و جمعه بچه‌ها به قدري پر از تفريح و سرگرمي است كه آنها حتي وقت استراحت پيدا نمي‌كنند. اين كار باعث خسته شدن‌شان مي‌شود و آن دسته كه دچار بي‌خوابي مي‌شوند خيلي راحت بيمار خواهند شد. براي اينكه كودكان سالم و سرحال باشند بايد به اندازه كافي يعني به طور ميانگين 11 تا 12 ساعت در سن 3 تا 5 سالگي در شب بخوابند.

پس بي‌جهت وقت آنها را با كلاس‌هاي آموزشي تفريحي پر نكنيد. بهتر است بدانيد برخي كودكان در مقايسه با سايرين كمتر مي‌خوابند. اگر اين طور است آنها را مجبور نكنيد ساعت 30/20 به رختخواب بروند. براي اين بچه‌ها ساعت 10 مناسب‌تر است. صبح‌ها بايد كودك را سر ساعت معيني بيدار كرد تا ساعت يبولوژيك او تنظيم شود.

3- پيشگيري بهتر از درمان است:
سعي كنيد سيستم ايمني كودكان را تقويت كنيد و با مصرف بيشتر مركبات در پاييز و زمستان از بيمار شدن آنها جلوگيري كنيد اما اگر فرزندتان بيمار شد سعي كنيد با مشورت پزشك به جاي داروهاي شيميايي از گياهان دارويي براي بهبود او كمك بگيريد. برخي از والدين وقتي پزشك براي فرزندشان آنتي‌بيوتيك تجويز مي‌كند آن را مصرف نمي‌كنند زيرا فكر مي‌كنند آنتي‌بيوتيك فرزندشان را ضعيف مي‌كند. در واقع اين بيماري است كه بدن كودك را ضعيف مي‌كند نه آنتي‌بيوتيك.
البته به شرايطي كه درست تجويز شود. آنتي‌بيوتيك درمانگر بيماري‌هاي باكتريايي است نه ويروسي و اگر در شرايطي كه مولد بيماري ويروس است مصرف آنتي‌بيوتيك بي‌تاثير خواهد بود.بهتر است بدانيد وقتي كودك شما خوب نمي‌خوابد، اشتها ندارد و كسل است بهتر است به پزشك مراجعه كنيد زيرا اينها مي‌تواند نشانه ابتلاي فرزند شما به سرماخوردگي باشد.

4- مهدكودك باعث ضعف سيستم ايمني نمي‌شود:
اگر فرزند شما در سلامت كامل است و هنگام تولد وزني طبيعي داشته هيچ دليلي ندارد كه او را به مهد نفرستيد چون سيستم ايمني او ضعيف مي‌شود. كاملا برعكس مهدكودك مكان خوبي براي برقراري ارتباط با ساير كودكان و تبادل اطلاعات است.

درست است كه كودكاني كه به مهدكودك مي‌روند بيشتر بيمار مي‌شوند اما كودكاني كه به مهد نرفته‌اند در مدرسه بيمار خواهند شد. به عبارت ساده‌تر هر چه فرزندتان را از ميكروب‌ها دورتر نگه داريد، سيستم ايمني ضعيف‌تر مي‌شود. بهتر است بدانيد كودكاني كه به مهدكودك مي‌روند در دوران تحصيل پيشرفت بهتري دارند. دليل آن هم اين است كه تمامي بيماري‌هاي عفوني را قبلا در مهد گرفته‌اند و در نتيجه در دوران مدرسه به دليل بيماري غايب نمي‌شوند و از درس عقب نمي‌مانند.

5 - سرخود مكمل ندهيد:
دادن مكمل حتي مكمل‌هاي مخصوص كودكان وقتي فرزند شما سالم است، بي‌مورد است. در برخي موارد حتي مكمل دادن سرخود مي‌تواند بيماري را مخفي نگه دارد و سبب حادتر شدن مشكل شود. بهتر است بدانيد اگر فرزند شما خسته و بي‌رمق است، شايد مشكل كمبود ويتامين نباشد. به جاي تجويزهاي خودسرانه به متخصص كودكان مراجعه كنيد و اجازه بدهيد پزشك مشكل را حل كند

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)